Att sälja sin bostad är för många en stor affär och en ny situation. Då är det tryggt med en rutinerad och kunnig mäklare som lotsar dig rätt genom hela processen.Vår erfarenhet är att förberedelse lönar sig. Varje affär är unik och vårt arbete är att hantera just din försäljning på bästa sätt.
När du vill sälja din bostad är det viktigt att nå rätt köpare. Vi jobbar aktivt med vårt stora kundregister och kompletterar med andra digitala kanaler. I Spanien kan en affär ta längre tid än du kanske är vad vid från den svenska marknaden. Det är helt normalt.
Innan försäljningen måste du göra en energideklaration som ska överlämnas till köparen i samband med försäljningen. Du ska också kunna tillhandahålla viss dokumentation som till exempel ägarbevis, certifikat på besittningsrätt, information om fastighetsskatt med mera. Vi hjälper dig gärna med bra kontakter.
Du har kanske redan ett uppskattat värde på din bostad. Då kompletterar vi med fakta från försäljningar av liknande bostäder nära i tiden. Saker som kan påverka priset är driftskostnaden, vilka reparationsbehov som finns och vad man tror att dessa kommer att kosta. Vi hjälper dig gärna med dina beräkningar. Tillsammans kommer vi sedan fram till ett relevant värde och korrekt pris.
Innan säljprocessen kan komma igång måste ett uppdragsavtal tecknas mellan dig och mäklaren. Vi håller dig löpande informerad i processen.
När du har kommit överens med köparen tecknas ett köpekontrakt. I kontraktet framgår pris och tillträdesdatum. När köpekontraktet undertecknas betalar köparen en handpenning som delbetalning av slutlikviden, normalt 10% av köpesumman. Slutliga betalningen sker i de flesta fall på tillträdesdagen. Köpekontraktet ersätts senare av ett nytt kontrakt hos notarien.
Juristerna tar emot betalningen och ansvarar för att betala skatter och avgifter samt att distribuera slutlikviden till dig. Du överlämnar nycklarna till köparen som direkt kan tillträda bostaden. Vi hoppas att du blir nöjd med din försäljning.
Hur går säljprocessen till?
Det första man måste gå igenom är att alla dokument för bostaden finns – vi syftar på lagfart, notasimple, energicertifikat, senaste el och vattenräkning samt community fee och även IBI. Anledningen till det är att vi måste göra en kontroll så att alla dokument stämmer mot hur bostaden ser ut och att den är registrerad på rätt sätt. Vi bokar sedan upp ett möte där vi går igenom bostaden och värderar den. Efter det skriver vi ett kontrakt där vi är överens om arbetet vi ska göra och vilken ersättning vi ska få vid en försäljning. När detta är gjort fotograferar vi bostaden och sedan publicerar vi den på vår hemsida, övriga aktuella bostadsportaler, andra digitala kanaler samt matchar bostaden mot vårt breda kundregister.
Betalar jag fastighetsskatt för min bostad i Spanien?
I Spanien betalar du dels en kommunal fastighetsskatt och dels en statlig fastighetsskatt. Båda baserade på taxeringsvärdet. Du betalar ingen fastighetsskatt i Sverige på den spanska bostaden
Hur skiljer sig en bostadsaffär i Spanien från en affär i Sverige?
I Sverige har en mäklare ensamrätt på den bostad som ska säljas, medan man i Spanien har en öppen marknad. Det kan alltså vara fler mäklare som jobbar med en och samma bostad. Den mäklare som har den köpare som erbjuder högst pris vinner uppdraget.
Har du frågor om att köpa och sälja bostad i Spanien? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.
HusmanHagberg är en av landets ledande mäklarkedjor med över 100 kontor och drygt 400 medarbetare i både Sverige och Spanien. Vi är privatägda och fristående från banker och försäkringsbolag. Många av våra medarbetare bor i området där de arbetar. Med ett äkta engagemang och en passion för sitt yrke vinner de kundernas hjärtan. Det är därför vi är mäklaren med nöjdare kunder. Välkommen att bli nöjd du också!
HusmanHagberg AB
Brahegatan 10
114 37 Stockholm
Org.nr: 556544-7579