När man funderar på att förändra sitt boende ställs man inför många val och ofta även många frågor. Att köpa en semesterbostad eller ett permanentboende i Spanien lockar många och varje år förverkligar flera hundra svenskar sin dröm om ett liv i värmen. Men beslutet att köpa en bostad utomlands kan vara både spännande och nervöst. Hur går man tillväga och vad är viktigt att tänka på?
Hos oss på HusmanHagberg finns både kunniga mäklare och bra samarbetspartners så att du kan få de bästa råden i varje situation. Här har vi samlat information för att hjälpa dig inför ditt kommande köp. Har du frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss!
Vägarna till att hitta din drömbostad är många. Innan ni börjar söka efter en bostad kan det vara bra att se över sina behov. Vad är viktigt för er? Skall det finnas pool, terrass, garage och hur långt ska det vara till närmsta strand? För några kan det även vara viktigt att kunna hyra ut sin bostad, då är det viktigt att ta reda på vilka regler som gäller för uthyrning och hur det skiljer sig åt mellan olika områden. Vissa kräver en turistlicens och andra har förbjudit uthyrning helt.
Läs på om de områden som intresserar er och försök titta på många bostäder hemifrån, tänk på att det inte är ovanligt att en bostad finns hos fler mäklare då man inte har ensamrätt som i Sverige. Försök sedan att tratta ner urvalet till en handfull som ni vill se eller veta mer om. På HusmanHagbergs hemsida kan du hitta alla bostäder som just nu finns till salu hos våra kontor, våra bostäder finns även på andra digitala portaler så som Boneo, Idealista, Kyero som kan hjälp dig i ditt sökande.
Vill du få hjälp med att hitta en bostad kan du även ta hjälp av en av våra Köparmäklare. Köparmäklaren bevakar hela bostadsmarknaden åt dig, söker aktivt utifrån dina önskemål och håller dig informerad om vad som är aktuellt.
Ett tips är att man redan innan det är dags att åka ner till Spanien ser över finansieringen. Att göra en budget där man även kalkylerat på vilka tillkommande kostnader som finns kring ett bostadsköp. Vi kan självklart hjälpa dig att räkna och ta fram en kalkyl på intressanta objekt.
Att köpa en bostad utomlands kan vara svårt och det är mycket att hålla reda på. Vi rekommenderar våra kunder att anlita ett juridiskt ombud som hjälper dig genom köpprocessens alla juridiska delar. De kan hjälpa dig att ansöka om ett spanskt skatteidentifikations nummer, så kallat NIE-nummer som du bland annat behöver för att kunna öppna ett bankkonto och skriva på lagfarten.
Det är nu dags för din resa till Spanien, vi förbereder för ditt besök med aktuella visningsobjekt och tider så det passar dig. Visningen är din chans att uppleva bostaden och området samt avgöra om den rätta känslan infinner sig eller inte. Skulle jag trivas här? Hur mycket behöver jag renovera? Är köket tillräckligt stort? Hur löser jag förvaringen? Mäklarens uppgift är att på visningen ge dig objektiv bild och utförlig information om bostaden samt finnas till hands för att svara på dina frågor. Ju mer information desto bättre grund får du för ditt beslut. Bra att veta är också att begagnade bostäder säljs i ”befintligt skick”.
Priset vi anger är det pris säljaren accepterar. Det är ovanligt med budgivningar och är du villig att betala det priset blir det oftast en affär. Dock förekommer det förhandlingar om priset och det händer t o m att priset ibland blir lägre än det utsatta. Men då har man alltid förhandlat fram det tillsammans.
När köpare och säljare är överens om priset upprättas ett reservationsavtal och en reservationsavgift om 3 000–6 000 € deponeras på din mäklares eller advokats klientkonto. När bostaden är reserverad plockas den bort från marknaden samt all marknadsföring.
Nästa steg är tecknande av köpekontrakt. Tillsammans går du och ditt juridiska ombud igenom köpeavtalet och övriga dokument, hur handpenningen skall erläggas och redovisas och vad eventuella villkor innebär. Samtidigt betalar du en handpenning, normalt 10% av köpeskillingen som deponeras på din mäklares eller advokats klientkonto.
Det är nu dags att få tillträde till din nya bostad och då träffar du din mäklare och säljaren för slutuppgörelsen, hos Notarius Publicus. Har du inte möjlighet att vara på plats kan självklart ditt juridiska ombud representera dig via en fullmakt. Här upprättas en avräkning av kostnader samt lösen av eventuella lån. Här erlägger du även resterande del av köpeskillingen. Nu är det nyckelöverlämningen kvar, säkerställ att ni får samtliga nycklar som tillhör bostaden.
När köpet är klart kvarstår vissa registreringar, skatteinbetalningar och abonnemangsbyten, något som ditt juridiska ombud kan hjälpa dig med. Nu är nästan allt klart och det är dags att flytta in i den nya bostaden. Har ni frågor kring flytt och inredning hjälper vi gärna till.
En tid efter tillträdet kontaktar vi dig för en utvärdering. Framförallt vill vi höra att allt fungerar som tänkt, men vi är också måna om att ha hög kundnöjdhet och vill gärna veta hur du uppfattat oss genom hela affären. Du får dels en möjlighet att återkoppla direkt till mäklaren, dels använder vi oss av ett oberoende undersökningsföretag för att du helt anonymt ska kunna lämna dina synpunkter.
När sista pusselbiten är lagd hoppas vi naturligtvis att vi uppfyllt alla förväntningar på din bostadsaffär. Om frågor eller funderingar kring din bostad, bostadsmarknaden, lån, skatteregler eller något annat dyker upp, är du alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi finns här för dig!